Komorniki, dnia: 22.10.2008r.
IK. 7624-56/07
DECYZJA NR 21/08
O ŚRODOWISKOWYCH UWARUNKOWANIACH ZGODY NA REALIZACJĘ PRZEDSIĘWZIĘCIA
Na podstawie art. 46a ust. 5 ust.7 pkt 4 i art. 56 ust.2,3,4,7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r - Prawo ochrony środowiska (Dz. U.2008 Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami), oraz art. 104 i art. 106 §1 oraz art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (jt. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Novol Sp. z o.o. ul. Żabikowska 7/9, 62-052 Komorniki.
OKREŚLAM
na rzecz Novol Sp. z o.o. ul. Żabikowska 7/9, 62-052 Komorniki.
środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na: budowie magazynów środków chemicznych - surowców przeznaczonych do produkcji tj.: żywic poliestrowych, żywic akrylowych, estrów (octan etylu, octan butylu, octan metoksypropylu), węglowodorów (toluen, ksylem, frakcja heksanowa), poliizocyjaninów, styrenu. Na terenie działek o nr ewid. 993/7, 477/5, 477/9 w Komornikach.
1. Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia:
a) budowa magazynów środków chemicznych
b) obręb geodez. Komorniki, działki nr ewid. gruntu : 993/7, 477/5, 477/9.
2. Warunki wykorzystania terenu w fazie realizacji i eksploatacji, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich:
a) odpady budowlane powstałe w trakcie realizacji przedsięwzięcia powinny być zbierane do kontenerów, a odpady komunalne do pojemników i wywożone na składowisko odpadów komunalnych, natomiast odpady stałe inne do szczelnych pojemników, a następnie przekazane do utylizacji przez wyspecjalizowane firmy posiadające zezwolenie w zakresie świadczonych usług. Teren przeznaczony na gromadzenie odpadów musi zostać zabezpieczony szczelną powierzchnią i zadaszony, by uniknąć rozprzestrzeniania się drobnych frakcji odpadów oraz wycieku odcieków, które mogłyby zanieczyszczać środowisko;
b) zachować szczególną ostrożność przed ewentualnym skażeniem gleby jak i wód gruntowych (awarie);
c) planowana inwestycja nie pogorszy obecnie istniejących warunków akustycznych środowiska,
d) na ewentualną wycinkę drzew i krzewów należy uzyskać zgodę Wójta Gminy Komorniki, a w przypadku usytuowania drzewa lub krzewu w pasie drogowym od zarządcy drogi,
e) w przypadku natrafienia, w trakcie prowadzenia robót ziemnych, na przedmiot, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy zabezpieczyć ten przedmiot i miejsce jego odkrycia oraz niezwłocznie zawiadomić o tym Wielkopolskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków 61-834 Poznań ul. Gołębia
f) uciążliwości związane z prowadzeniem robót budowlanych należy zminimalizować poprzez skracanie czasu wykonania poszczególnych cykli prac do niezbędnych wymagań wynikających z konieczności technologicznych na określonych odcinkach realizowanych robót, zapewniając dojścia i dojazdy do posesji, na których prowadzone będą roboty,
g) zgodnie z art. 152 Prawa ochrony środowiska (Dz. U.2008 Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami) i rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia w Starostwie Powiatowym w Poznaniu - należy zgłosić niniejszy obiekt co najmniej 30 dni przed rozpoczęciem ich eksploatacji,
h) na dwa miesiące przed rozpoczęciem działalności powodującej powstawanie odpadów inwestor winien zgodnie z ustawa o odpadach z dnia 21 kwietnia 2001 r. ((Dz. U.2008 Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami) wystąpić do Starosty Poznańskiego o uregulowanie gospodarki odpadami, a w przypadku konieczności uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, decyzja zostanie wydana po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego,
i) inwestor powinien zawrzeć stosowną umowę z administratorem sieci kanalizacyjnych, do których będą odprowadzane ścieki.
3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w projekcie budowlanym:
a) zastosowane wyroby budowlane powinny posiadać aprobatę techniczną właściwej jednostki aprobującej stwierdzającej o dopuszczeniu ich do obrotu i stosowania.
4. Wymogi w zakresie przeciwdziałania skutkom awarii przemysłowych, w odniesieniu do przedsięwzięć zaliczanych do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnych awarii:
- nie dotyczy
5. Wymogi w zakresie ograniczenia transgranicznego oddziaływania na środowisko w odniesieniu do przedsięwzięć, dla których przeprowadzono postępowanie dotyczące transgranicznego oddziaływania na środowisko:
- nie stwierdza się transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
6. wymogi w sprawie stwierdzenia konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania:
- nie wymagane w sprawie.
7. Nakładam na inwestora następujące obowiązki:
- nie dotyczy
8. Z uwagi na charakter inwestycji, jej oddziaływania na środowisko, a także lokalizację przedsięwzięcia odstąpiono od możliwości nałożenia obowiązków dotyczących:
- monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a także wykonania kompensacji przyrodniczej,
- przedstawienia analizy porealizacyjnej.
UZASADNIENIE
Z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji polegającej budowie magazynów środków chemicznych - surowców przeznaczonych do produkcji tj.: żywic poliestrowych, żywic akrylowych, estrów (octan etylu, octan butylu, octan metoksypropylu), węglowodorów (toluen, ksylen, frakcja heksanowa), poliizocyjaninów, styrenu w Komornikach wystąpił Novol Sp. z o.o. ul. Żabikowska 7/9, 62-052 Komorniki.
Przedmiotowa inwestycja jest zaliczana do przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1 35 i 52a Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (Dz.U. Nr 257, poz. 2573 ze zmianami). Zatem, zgodnie z powołanym przepisem w związku z art. 46 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska, występując z wnioskiem o pozwolenie na budowę inwestor musi legitymować się ostateczną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 51 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27.04.2001r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U.2008 Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami)wystąpiono do Starosty Poznańskiego i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Poznaniu o wydanie opinii, czy dla przedmiotowej inwestycji zachodzi konieczność sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Poznaniu postanowieniem nr NS2-72-749/07 z dnia 08.10.2007r. odstąpił od konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Starosta Poznański postanowieniem nr WŚ.XIV.7638-186/07 z dnia 13.11.2007r. - wyraził opinię, że dla tej inwestycji należy sporządzić raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Wójt Gminy w postanowieniu sygn. IK.7624-56/07 z dnia 21.11.2007 r. postanowił nałożyć obowiązek sporządzenia raportu. Zgodnie z art. 48 ust. 2 pkt 1 oraz art. 57 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska przedsięwzięcie oraz raport zostały uzgodnione ze Starostą Poznańskim postanowienie sygn. WŚ.XIV.7639-65/08 z dnia 16.10.2008 r. oraz z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym w Poznaniu postanowienie sygn. NS2-72-2004(2)/08 z dnia 31.07.2008 r.
Spełniony został wymóg zapewnienia udziału społeczeństwa w przedmiotowym postępowaniu (zgodnie z art. 32 ustawy Prawo ochrony środowiska) oraz zapewnienia dostępu do informacji (zgodnie z art. 19 ust 1 i ust. 2 pkt 4a, 5 ustawy Prawo ochrony środowiska).
W trakcie postępowania administracyjnego stosowano wymagane przepisami w/w ustawy zawiadomienia w drodze komunikatów na tablicy ogłoszeń urzędu gminy i na stronie internetowej tut. urzędu. Nie zgłoszono żadnych uwag i wniosków w związku z udziałem społeczeństwa
Ze względu na lokalizację przedmiotowego przedsięwzięcia nie wystąpi problem transgranicznego oddziaływania na środowisko. Spełnienie wymagań wskazanych w decyzji na etapie realizacji i eksploatacji planowanego przedsięwzięcia spowoduje, iż wszystkie uciążliwości inwestycji zamkną się w granicach działek, przez które przebiegać będzie inwestycja. Z tego samego powodu odstąpiono od obowiązku przedstawienia przez wnioskodawcę analizy porealizacyjnej, o której mowa w ust. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku - prawo ochrony środowiska.
Lokalizacja niniejszego przedsięwzięcia zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przebiega przez tereny przeznaczone pod działalność gospodarczą o szczególnym nasyceniu zielenią, częściowo pod drogę zbiorczą z obustronnymi pasami zieleni oraz częściowo pod drogę lokalną.
Po rozpatrzeniu całokształtu materiału dowodowego zgromadzonego w przedmiotowej sprawie, oraz w oparciu o powołane na wstępie przepisy, orzeczono jak w sentencji decyzji.
POUCZENIE
1) Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach wiąże organ wydający decyzję, o której mowa w art. 46 ust. 4 pkt 2-9- art. 56 ust. 9 ustawy Prawo ochrony środowiska (Dz. U.2008 Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami)
2) Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dołącza się do wniosku o wydanie decyzji, o której mowa w ust. 4: wniosek ten powinien być złożony nie później niż przed upływem dwóch lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna – art. 46 ust. 4b Prawo ochrony środowiska (Dz. U.2008 Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami)
3) Termin, o którym mowa w ustępie 4b Prawo ochrony środowiska (Dz. U.2008 Nr 25, poz. 150 z późniejszymi zmianami), może ulec wydłużeniu o dwa lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Od niniejszej decyzji przysługuje prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu za pośrednictwem 62-052 Komorniki ul. Stawna 1 w terminie 14 dni od daty jej ogłoszenia.
Załączniki:
- charakterystyka przedsięwzięcia.
- mapa (otrzymuje inwestor)
Otrzymują;
1. Kaczmarek Michał, ul. Pocztowa 18, 62-052 Komorniki
2. Sztandera Ewa, ul. Pocztowa 18, 62-052 Komorniki
3. Kaczmarek Maciej, ul. Słoneczna 4, 62 -052 Komorniki
4. Szymańska Mirosława i Szymański Leon, Ul. Stęszewska 54, 60-111 Poznań
5. Generalna Dyrekcja Dróg, Krajowych i Autostrad, ul. Siemiradzkiego 5a,
60-763 Poznań
6. NOVOL Sp. z o. o., ul. Żabikowska 7/9, 62-052 Komorniki
7. a/a
8. do wiadomości publicznaj
Sprawę prowadzi:
Karolina Wiścicka
(061) 8 100 635